Kan man gå NIU på Introduktionsprogrammen?

28 sep 2022
Kan man gå ett introduktionsprogram och samtidigt utöva sin sport på ett idrottsgymnasium. Sonen kommer ej få godkänt i grundämnena och han vill söka sig till ett hockeygymnasium? Han går i SU-grupp. Ingen kan svara på denna fråga och då har vi pratat med många. 🙏🏻

03 okt 2022

Jag är inte säker på vilket sätt han vill utöva sin sport under gymnasiet men när det handlar om NIU (Nationellt godkänd idrottsutbildning) och RIG (Riksrekryterande idrottsutbildning) så väljer man ett av de nationella programmen som skolan erbjuder tillsammans med idrottsutbildningen.

Introduktionsprogrammet räknas inte som ett nationellt program så för att gå en idrottsutbildning så behöver man komma in på ett nationellt program. Prata med skolans Studie-och yrkesvägledare om vilket Introduktionsprogram han behöver välja utifrån sin situation och sitt mål.