Hur funkar gymnasiebetygen?

27 sep 2022
Hej!

Jag undrar hur meritvärdet i gymnasiet räknas ut. Jag går natur natur, och hur många ämnen löser man totalt genom alla tre år? Är det fortfarande bara 16 ämnen man räknar med eller är det fler? För om man har 20.0 innebär det att man har A i alla ämnen. Men jag testade att räkna ut mitt meritvärde + 2.5 extra merit (totalt 22kurser) och jag satta A i alla ämnen för utom tre stycken. Detta gav en merit på ca 22.03. Ska jag räkna med alla 22 kurser eller bara 16?

En annan fråga är hur man lägger till dessa 2.5 extra meriten. För jag vet att man kan Max få 1.5 för medierna språk, så jag tänker välja spanska 4 och fem. Så nu har jag 1 merit kvar att välja och då kommer jag välja engelska 7. Är det möjligt att välja alla tre ämnen: spanska 4, spanska 5 och engelska 7? Eller kan man bara ta en spanska kurs och en engelska kurs? Är dessa ämnen isåfall en del av ens individuella val som är 200 poäng?

Tacksam för hjälp!
//E

28 sep 2022

Snittbetyget beräknas genom att siffervärdet för ett betyg multipliceras med kursens gymnasiepoäng. Exempel: Betyget B i en kurs som omfattar 100 gymnasiepoäng ger 17,5 x 100 = 1 750. Summan av alla betyg delas sedan med summan av antalet poäng som du har läst. Du får då fram ett snitt som maximalt kan vara 20,00 poäng. Eventuella meritpoäng (max 2,5) läggs sedan till.

Alla kurser du läser i ditt gymnasieprogram räknas med. Du kan prata med din skola om vilka merit kurser du kan läsa där men i teorin kan du läsa så många du vill.