Ska jag gå Komvux eller gymnasium?

26 sep 2022
Hej!

Jag hoppade av gymnasiet efter 1 år och har arbetat men nu tror jag att jag vill börja plugga igen. Har funderat på att bli lärare alt. specialpedagog och undrar hur det funkar.

Skulle egentligen behöva plugga upp alla betyg, men är 19 så vet inte om jag ska söka komvux eller försöka komma in på ett gymnasium igen?

Om gymnasiet är fallet, ska/kan jag välja vilken linje som helst och fortfarande bli lärare (räknat med högskola osv) eller behöver jag gå barn och fritid?

Hoppas jag inte var allt för otydlig!

Med vänliga hälsningar,

27 sep 2022

Om du är 19 när du söker och börjar så är det gymnasiet du ska gå. Är du över 20 år då så söker du till Komvux istället. Du behöver inte gå samma program igen utan kan välja ett nytt program. Ett högskoleförberedande program kan vara att föredra då du har planer på att söka till högskolan sedan.