Vilket gymnasieprogram ska man gå?

21 sep 2022
Min dotter ska snart söka till gymnasiet. Hon har flera diagnoser. Hon kommer inte att få betyg i tillräckligt många ämnen för att bli behörig till gymnasiet, men vill i framtiden jobba i klädaffär eller med make up/stylist. . Vad finns det för skolor som kan passa henne, som har kunskap om hennes svårigheter och kan ge henne rätt stöd?

21 sep 2022

Introduktionsprogrammet är för dem som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. På ett introduktionsprogram kan man anpassa studieplanen efter sina behov  tillsammans med skolan som tar fram en plan för gymnasieutbildningen. Introduktionsprogrammet finns på många skolor men inte alla. Du kan läsa mer om programmet och se var det finns här: https://www.gymnasium.se/sok/introduktionsprogrammet.

På Introduktionsprogrammet finns fyra inriktningar. Vilken inriktning man ska välja beror på vilka förutsättningar och mål man har med utbildningen. En del leder till att man kommer ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt, andra är inriktade mot att man ska kunna börja ett nationellt gymnasieprogram så fort som möjligt. På en del inriktningar kan man börja på det gymnasieprogram man vill och samtidigt läsa in grundskolebehörigheten. Så det kan vara väldigt individuellt hur mycket tid man behöver på introduktionsprogrammet och vad programmet leder till.

Din dotter bör prata med sin studie-och yrkesvägledare i skolan om vad hon behöver välja. Hon behöver även vägledarens hjälp med ansökan eftersom vägledaren behöver skicka med vissa bilagor för att man ska kunna söka till ett Introduktionsprogram. Så kontakta skolans studie-och yrkesvägledare så att ni får hjälp med att göra en plan som passar din dotters situation och mål. Hen kan även se om det finns en skola med särskilt bra hjälp för hennes diagnoser nära er och som har det program hon vill gå.