Kan man söka gymnasiet i andra nordiska länder?

20 sep 2022
Hej

Jag har en elev som gått grundskola i Norge. Eleven vill nu söka till svensk gymnasieskola och jag undrar om den eleven då måste ha godkänt betyg i svenska, engelska och matematik för att kunna gå svensk gymnasium?

Kan eleven visa upp dessa kunskaper via en prövning?

Tacksam för svar
Hälsningar

20 sep 2022

För den som vill gå på en gymnasieskola i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller på Island, så har dessa länder ett avtal om nordisk utbildningsgemenskap. Avtalet innebär att du i ett annat nordiskt land ska ha rätt att få tillgång till utbildning på samma villkor som medborgarna i det landet. Att ha läst norska i grundskolan räknas alltså på samma sätt som om man hade läst svenska. Att man får tillgång till utbildning på samma villkor som medborgarna i det landet innebär ju dock att man har läst klart grundskolan och de obligatoriska kurserna så att man är behörig till gymnasiet i sitt hemland också.