Kan jag bli polis efter ett yrkesprogram?

19 sep 2022
Hej, jag tänkte först när jag skulle börja gymnasiet att jag ville bli läkare och därför valde vård och omsorg. Nu när jag har börjat så har jag ångrat mig och vill bli polis, vad är det man måste läsa till för att kunna bli det?

20 sep 2022

Vad roligt att du vill bli polis!  Du blir polis på polishögskolan. För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du får det så blir du behörig. Kolla med den skola du går om de kan erbjuda dig att läsa alla dessa kurser.

För att bli behörig till Polis finns det, förutom ovanstående krav, fler krav man måste klara av. T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Man måste även vara minst 18 år gammal för att kunna söka. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.