Hur blir jag mäklare efter ett yrkesprogram?

16 sep 2022
Hej, jag har en fråga om hur man ska göra om man vill bli mäklare senare efter man gått ut gymnasiet, jag tänker ett par år efter gymnasiet. Jag har läst ett år på bygg med inriktning måleri men nu till tvåan så klarade jag inte av linjen längre för den var så otroligt tråkig och jag mådde väldigt dåligt. Så jag bytte då till hantverksprogrammet och fick börja om ett år så jag går i ettan nu igen.

Men för att komma till frågan så undrar jag vad som är lättast i längden när man senare vill plugga vidare till mäklare. Är det en lättare väg att gå kvar måleri med tanke på vilka ämnen jag kan lägga till eller kvittar det om jag läser hantverksprogrammet med tanke på vilka kurser jag kan lägga till via den linjen? Vad är skillnaden? Jag vet att jag inte kan lägga till alla kurser man behöver för att plugga vidare i någon av dessa linjer men vill veta vad som blir lättast för mig i längden med tanke på programmen.

17 sep 2022

Vad roligt att du funderar på att bli mäklare! För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det viktigaste är att du går ut gymnasiet och lägger till grundläggande behörighet vilket man kan göra på alla yrkesprogram. Sedan kan du läsa de andra kurserna du saknar efter gymnasiet på Komvux. Så det är troligen bäst om du går kvar på gymnasiet så att du blir klar och kan börja på Komvux men prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan och fundera på om det finns någon annan lösning också.

Här kan du läsa mer om att bli mäklare: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/maklare-11172.