Kan jag driva UF på vilket gymnasieprogram som helst?

14 sep 2022

Jag väljer mellan att gå Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi, och Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, på gymnasiet.

Jag tror att jag skulle tycka att ekonomi är roligt och kan antagligen få ganska bra betyg i det. Då skulle jag lägga till Naturkunskap 2 för att bredda behörigheten.

Däremot skulle jag också kunna tänka mig att gå natur, då den ger en mycket bredare behörighet. Jag tycker inte om No:n i skolan nu så mycket, då vi går in på allt så ytligt, men jag tror att jag skulle gilla det bättre i gymnasiet. Jag har lätt för no nu, och ganska högt betyg också. I gymnasiet tror jag att jag skulle sänka mig lite, men fortfarande få ganska bra betyg. Meritpoängen skulle bli högre på natur, så det skulle kompensera lite för sämre betyg. Dessutom är det mer matematik på natur, vilket för mig är bra. Jag har väldigt lätt för matte och tycker att det är väldigt roligt och skulle vilja gå något med så mycket matte som möjligt.

Den skola jag i nuläget helst skulle vilja gå på är Norra reals gymnasium i Stockholm, då jag hört att det ska vara en väldigt bra skola. Dock så har de bara natur av dessa två program. Naturprogrammet på norra real finns också med matteprofil, vilket lockar mig ganska mycket. Då skulle jag läsa 600 poäng matte, mot 300, eventuellt 400, på ekonomiprogrammet.

Jag vill driva ett eget UF-företag på vilket program jag än går. Men det kanske går att lägga till på natur? om jag skulle välja det.

Hur ska jag tänka?

14 sep 2022

UF-företag kan drivas inom alla gymnasieprogram så du kan välja vilket program du vill och göra det.