Var ska man börja studera som nyanländ i Sverige?

12 sep 2022
Jag har 3 systrar (20 år, 17 år och 16 år), de är nyanlända till Sverige och vill börja studera i Sverige.
Hon som är 20 år har läst till årskurs 3 i grundskolan i Sverige innan hon åkte , i utlandet blev hon klar med andra året på gymnasienivå.
17 åringen har läst fram till första året gymnasiet och den yngsta har läst klart årskurs 9 på grundskolenivå.
Vi har fått olika bud, vissa säger att alla 3 ska börja SFI å andra sidan säger vissa att de kan börja på språk introduktionsprogrammet.
Vad är ditt tips?
Tack på förhand!

14 sep 2022

När man är 20 år så är det Komvux i den kommun man är skriven i som man ska ta kontakt med. Då hjälper de en att göra en studieplan och så kan man göra klart gymnasiet där. Är man under 20 år så kan man gå i den vanliga gymnasieskolan. Då kan man ta kontakt med gymnasieantagnignen i sin kommun för att få hjälp med hur de ska söka.

SFI är till för vuxna invandrare som saknar grundläggande läs- och skrivfärdigheter i svenska så om det stämmer för din syster som är 20 år så kan hon börja där och sedan fortsätta till Komvux.

Språkintroduktion är ett introduktionsprogram på gymnasiet för dig som är nyanländ, har gått högst fyra år i svensk skola och som har ett annat modersmål än svenska. Om man är asylsökande får man börja på gymnasiet tills man är 18 år gammal. Så om det stämmer för dina systrar som är 16 och 17 år bör det vara där de ska börja.

Hoppas ni fick lite mer klarhet. Om ni tar kontakt med de institutioner som jag nämnde bör ni få tydligare information så ni kan komma igång med studier snarast.

Vänligen /Petra,SYV