Hur blir jag läkare efter Teknikprogrammet?

12 sep 2022
Hej, jag har en fråga om min gymnasieutbildning. Jag går just nu i Teknikprogrammet (Informations- och medieteknik) men jag har tänkt på att jag kanske vill bli läkare. Är det möjligt att plugga i komvux de ämnen man inte har pluggat i gymnasiet? Eller finns det något annat jag kan göra för att vara behörig till läkarutbildningen.

12 sep 2022

Vad roligt att du vill bli läkare!  Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan om vad du kan göra för att komma närmare behörigheten under din gymnasietid. Det du inte hinner med kan du sedan läsa på Komvux, alternativt kan du gå ett naturvetenskapligt basår.