Kan jag ha ett utbytesår på gymnaiset?

10 sep 2022
Hej, jag läser första året på teknikprogrammet. Jag är intresserad av att göra ett utbytesår nästa år och jag har några frågor kring det.
Helst så vill jag inte gå om ett år, jag har hört om svenska gymnasiet utomlands men när jag har kollat så verkar inte någon av de gymnasieskolorna ha teknikprogrammet. Kan jag läsa Naturprogrammet då istället eftersom det är liknande kurser? Sen undrar jag också om det är helt kört att inte behöva gå om ett år om jag inte går Svenska skolan utomlands.

Jag undrar också om ni vet ungefär hur bra betyg man behöver för att gå ett svenskt gymnasium utomlands, vet ni om man kan lämna in ens gymnasiebetyg också eller är det bara ens meritpoäng från nian som gäller?

11 sep 2022

Vad roligt att du vill göra ett utbytesår! För att få svar på dina frågor så behöver du kontakta de skolor som du kan tänka dig att gå på. De kan ge dig ett besked kring om det du hade tänkt dig komme ratt fungera på deras skola eller om du behöver tänka om kring utbytesåret. Här kan du läsa om olika sätt att ha ett utbytesår ifall det inte skulle fungera med de svenska utlandsskolorna: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/utlandsstudier/.