Hur funkar de nationella proven?

08 sep 2022

I vår ska jag välja till gymnasiet. Jag har hört att en har nationella prov även på gymnasiet. Stämmer det? I vilka kurser är det isåfall? Påverkar det betygen mycket? Asså om jag skulle misslyckas totalt, får jag ett dåligt betyg i hela kursen, fastän resterande moment har gått bra, eller ser läraren till allt en elev har visat?

Med vänlig hälsning!

11 sep 2022

Ja, de nationella proven genomförs i vissa ämnen i årskurs 3, 6 och 9, i gymnasiet, komvux samt svenska för invandrare (SFI). Många tror att det nationella provet ”trumfar” de övriga proven du gör under läsåret, och att om du får ett lägre resultat på det nationella provet så sänker det ditt övergripande betyg. Det är inte riktigt så det är tänkt att fungera med denna typ av prov. Du kan läsa om hur det fungerar här.