Kan jag bli sjuksköterska efter Vård-och omsorgsprogrammet?

07 sep 2022
Hej, jag har en fråga som jag behöver få svar på. Jag funderar på att plugga till sjuksköterska, men det står att det behövs natur 2 för att komma in på sjuksköterska programmet. Stämmer det? Är det ett måste? Jag har gått klart vård och omsorgs programmet i gymnasiet och har examen. kompletterar då inte andra vård ämnena natur 2 istället?. Tacksam för svar!

11 sep 2022

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Det stämmer att kurser från Vård- och omsorgsprogrammet kan kompensera för att man inte har Naturkunskap 2. Gå in här och läs om vilka kurser det gäller: https://www.uhr.se/syv/material--verktyg/nyheter-for-vagledare/uppdaterade-ersattningskrav-for-naturkunskap-2-till-ssk/.