Vad gör jag om jag mår dåligt i skolan?

07 sep 2022
Hej! Jag har problem med gymnasium just nu. Först av allt är det svårt att hitta rätt gymnasium just nu. Kom in på ett sådär gymnasium som jag inte är nöjd med, men vet inte vart jag vill byta. Samtidigt har jag problem med att prata med andra (någon typ av social ångest), så det är svårt för mig i sociala sammanhang och att börja ett nytt gymnasium känns jobbigt för mig.

14 sep 2022

För det första ska du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Du kan även prata med studie- och yrkesvägledare om du vill ha hjälpa att tänka över om du ska byta gymnasieklass eller skola. Det finns hjälp att få för social ångest så be att din kurator eller skolsköterska hjälper dig vidare med det. Man kan också kontakta sin vårdcentral angående det för att få vidare hjälp.