Hur mycket APL måste jag ha i gymnasiet?

07 sep 2022
Hej!
Jag går bygg och anläggningsprogrammet. Vi har på schemat att vi ska ha APL tis-tors och några teoretiska kurser på fredagen varje vecka.
Vår rektor tycker nu inte att vi borde vara lediga på måndagen utan ha APL då med. Min fråga är , kommer det inte bli för mycket apl timmar? Man har väl ett x antal timmar som man ska ha men inte för mycket heller ?? Kan rektorn göra så?

14 sep 2022

Enligt reglerna så är det arbetsplatsförlagda lärandet under gymnasietiden ska vara minst 600 timmar. Skollagens krav är minst 15 veckor med minst 23 timmar arbetstid per vecka. Men detta är något som du behöver prata med din skola om. Din retor följer skollagen och kan förklara hur hen tänker.