Hur kommer jag in på Juristprogrammet?

06 sep 2022
Hej!
Jag är väldigt intresserad av att läsa juristprogrammet, dock är jag väldigt rädd att inte kunna bli antagen. Vad ligger antagningspoängen ungeför för juristprogrammet för SU och rent generellt? Poängen skiljer sig mycket beroende på vilken sida man kollar. Finns det andra program som är lik juristprogrammet (lite yrkesmässigt med)? Är prövingar en bra lösning till att höja upp några av sina betyg?

Mvh

06 sep 2022

Vilket betygssnitt du behöver ha för att komma in på juristprogrammet varierar för varje skola och år, men det brukar krävas väldigt bra betyg för att komma in. Om man inte har höga gymnasiebetyg så kan man komma in på ett högt resultat på högskoleprovet istället. Men man kan även höja betygen genom prövningar. Du hittar all statistik på UHR.se.

Det finns något som heter juridisk assistent( paralegal) som du kan titta på och man kan även läsa andra juridiska program som till exempel affärsjuridik.