Kan jag byta gymnasium?

01 sep 2022
Hej, jag är en andra stadies elev på 2:an på ett svenskspråkigt gymnasium i Finland och skulle vara intresserad av att byta gymnasium för tredje gymnasieåret. Jag har studerat lång matematik, lång fysik, lång kemi och extra biologi. Är det ens möjligt att byta gymnasium och i såna fall hur skulle mitt betyg se ut?

01 sep 2022

Ja, det brukar vara möjligt att byta gymnasium. Det brukar vara lättast om man då väljer ett liknande program som man redan gått. Om du menar att du vill gå gymnasiet i Sverige så kan det vara så att ditt program bäst motsvaras av Naturvetenskapsprogrammet. Så kolla isåfall på det. Prata med den skola du vill byta till så hjälper de dig.