Hur blir man advokat?

31 aug 2022
Hej!
Jag skulle börja studera i komvux. Jag är intresserad av samhällsprogram för att jag vill bli Advokat. Frågan är hur många ämnen måste jag läsa och vad är grundläggande ämnen för advokat?

01 sep 2022

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Utbildningen är 4,5 år långt och man pluggar på heltid. Man måste vara behörig till juristprogrammet, alltså att man får med sig vissa kurser från gymnasiet innan man söker. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program.