Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

31 aug 2022
Hej!
Jag ska välja gymnasium i år och vet inte riktigt vad jag vill bli i framtiden och vill ha alla dörrar öppna. Jag pendlar mest mellan advokat och ingenjör. Jag har bra betyg i No men är inte jätte intresserad av ämnena, gillar So ämnena och har lätt för matematik. Vilken linje passar mig bäst då?

01 sep 2022

Läs på om alla program, titta på vilka kurser som ingår och fundera på vad som låter bäst för dig. Du hittar informationen här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasieprogram/nationella-program/.

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller.  Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program.

Det finns många utbildningar att välja på för ingenjör men vanligen får du behörighet till dem från Natur eller Teknikprogrammet.