Kan jag söka till svenskt gymnasium?

29 aug 2022
Jag fick reda på att jag blev antagen till mitt förstahands gymnasium men flyttade till australien för att börja 3 terminen i årskurs 10 (vilket motsvarar vårterminen i 1an). Är det möjligt att söka in till ett gymnasium i andra terminen i 1an?

29 aug 2022

Du kan kontakta skolan du vill gå. Man kan inte söka till andra terminen utan man måste då hitta en skola med en ledig plats som kan ta emot en. Det är inte säkert att du kan börja på andra terminen i Sverige om du gått din första termin i Australien. Det kan vara så att uppläggen är för olika och att du har missat för många kurser. Men ta kontakt med skolan du vill gå så får du hjälp att ta reda på hur det blir för dig.

Lycka till!/Petra,SYV