Ska jag byta gymnasieprogram?

27 aug 2022
Jag började samsam en vecka sedan med det känns inte som att det är något för mig alls så jag funderar över att byta till natursam. Men många säger att den är en dålig linje eftersom man inte har behörighet till all samhälle och all natur. Detta har gjort mig jätte stressad och jag har gråtit många gånger över det redan. Ingen anning vad jag ska göra längre.

29 aug 2022

Vad tråkigt att det känns fel! De två programmen, Natur-sam och Sam-sam, är inte särskilt olika varandra. Så börja med att fundera över exakt vad du inte trivs med. Annars kanske du stöter på samma problem även på det nya programmet. Gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och diskutera detta. Kommer du fram till att det är bäst att byta så kan hen hjälpa dig se om det är möjligt.

Behörigheter är viktigt beroende på vad det är du vill göra efter gymnasiet så utan att veta vad du ska göra då är det svårt att bedöma om du gör ett bra val av program eller inte. Men behörigheter är också något man kan komplettera efter gymnasiet om det skulle behövas.

Lycka till!/Petra,SYV