Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasium?

25 aug 2022

Jag går just nu på Teknikprogrammet. Det innebär att jag läser Teknikprogrammet med min grundskola svenska ämne som jag haft fått F på tidigare. Men i gymnasiet jag går finns det inte Teknikprogrammet men läser alla Teknikens gymnasiegemensamma ämnen detta är vad min mentor har gjort för mig. Så jag undrar kan jag ändra gymnasiet efter min första år utan att gå om ett år.
-------------------------------------------------------------------------------------
Min andra frågan är när ska man läsa inriktningars ämne och Programgemensamma ämnen. alltså vilket år?

Därför i min gymnasiet har de inte dem programfördjupnings ämne som (Arkitektur – hus, Hållbart samhällsbyggande, Byggnadsverk)

Om jag läser inte programfördjupnings ämne och Programgemensamma ämnen kan jag byta skolan nästa år eller måste jag gå om ett år till?

30 aug 2022

Jag skulle rekommendera att du gick till din studie-och yrkesvägledare i din skola. Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor då jag inte är insatt i just din situation. Om du vill byta skola men inte program så kan du ha goda chanser att hitta en skola som kan ta emot dig utan att du behöver gå om ett år. Skolor kan ha olika upplägg så du måste kolla med den skola du går och vill gå när man läser de olika kurserna.