Vad är skillnaden på SVA och SVE?

25 aug 2022
Hej!
Jag har en fråga angående svenska och svenska som andra språk. Jag undrar om det är precis samma sak att ta svenska och sva. Är det något program jag alltså inte kan bli behörig till om jag tar sva? Eller något annat som kan uppstå? Kanske ett specifikt universitet som endast tar emot elever som har gått svenska?.

30 aug 2022

Svenska som andraspråk är en kurs i svenska som är anpassad till personer som inte har svenska som modersmål. Det är bara det som är skillnaden. Det har ingen betydelse vilken av svenska kurserna man läst när man söker högskola och jobb. Om man inte har svenska som modersmål kan det vara lättare att få bra betyg på Svenska som andraspråk eftersom kursen då är anpassad efter en.

Lycka till! /Petra, SYV