Hinner jag börja gymnaiset?

24 aug 2022
Hej
jag måste ställa en fråga därför att jag tänker om det hela tiden, och jag är lite förvirrad. Alltså jag är 18 år nu. (jag född i 26oktober 2003 ) men jag är på språkintroduktion från 2019 augusti till nu. Men, får jag börja vanligt gymnasiet när jag blir 19? menar jag läsåret 2023/2024. Jag vet att man kan inte börja gymnasiet när man fyllde 20 men jag blir fortfarande 19 och efter några månader 20 då. Är det möjligt gå vidare till gymnasiet eller jag måste söka skolan för vuxna?

24 aug 2022

Hej

Man får börja gymnasiet senast vårterminen det år man fyller 20 år. Du borde alltså hinna med att börja gymnasiet. Dock gäller andra regler för asylsökande ungdomar och ungdomar som har ansökt om eller fått uppehållstillstånd med tillfälligt skydd. Gäller det dig så har du  endast rätt till utbildning i gymnasieskolan om utbildningen har påbörjats innan du fyllt 18 år.

Prata med din skola så du vet hur det ser ut för dig. De kan hjälpa dig planera för dina vidare studier oavsett var det sker, på Komvux (vuxenutbildningen) eller på gymnasiet. Tänk på att du får samma utbildning oavsett var du går, det är bara åldersgruppen som det är skillnad på.