Måste man gå om ett år efter ett utbytesår i gymnaiset?

23 aug 2022
Hej!
Jag funderar på utbytesår i åk tre. Är det möjligt? Jag går natur nu, är det för mycket jag kommer missa och då behöva gå om tredje året när utbytesåret är över?

24 aug 2022

Vad roligt att du vill åka på ett utbytesår! Det är absolut möjligt men det kan vara så att du behöver fortsätta plugga när året är över. Vilka kurser, och hur många du eventuellt kan tillgodoräkna dig beror på hur mycket av de kunskaperna motsvarar den svenska gymnasieskolans kurser. Det är vanligt att man behöver komplettera en del kurser när man kommer tillbaka till Sverige, om man inte kan visa intyg på att det man har lärt sig motsvarar kurserna här i Sverige. Även då kan det behövas någon form av komplettering för att få med allting som behövs.

Prata med din nuvarande skola om detta så kanske de kan hjälpa dig se över planen på förhand.