Hur funkar meritpoäng för språk?

23 aug 2022
Hej! Jag har studerat spanska under min tid på grundskolan men nu när jag börjar gymnasiet är jag mer intresserad av att välja ett nytt språk och du börja om helt. (Exempelvis tyska 1) Istället för spanska 3. Hur påverkar det här mina meritpoäng?

24 aug 2022

Det går att byta språk när man kommer till gymnaiset men det gör att man missar meritpoängen för språk. Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet.

Du kan istället välja andra kurser som ger meritpoäng, vilket är matematik och engelska. Prata med din skola om de så hjälper de dig välja rätt kurser.