Vad gör jag om jag inte gillar mitt gymnasium?

23 aug 2022
Hej. Jag går nu på mitt sista år i gymnasiet och jag har haft det väldigt svårt. Uppgifterna och arbetet är inget problem oftast, men lärarna på skolan är inte bra och majoriteten har inte hjälpt mycket. Det har gjort att mina betyg har blivigt dåliga och att jag knappt orkar att gå kvar men jag vill ju gärna avsluta kurserna.

Min mentor sa en gång att jag kanske borde hoppa av gymnasiet och min förra matte lärare sa att alla som inte fick bra betyg i ämnet kommer inte att leva ett bra liv. I mitt första år av gymnasiet som jag går i nu så hade jag en lärare som var på dåligt humör hela tiden och blev arg på mig även fast jag bara gjorde min uppgift. Jag har också bytt klass efter att min försa klass inte var så schysst.
Skolmaten är också väldigt dålig vilket gör att jag inte kan äta den.

Jag vill gärna byta till ett nytt gymnasium med samma linje eller möjligtvis en annan linje om jag inte behöver ta om ett år för det. Men. Är det också möjligt att ta mina sista lektioner/kurser online eller på ett annat sätt? Det kanske är en konstig fråga men är det möjligt att avsluta gymnasiet tidigt genom ett stort prov som man kan ta? Jag vill hälst inte hoppa av efter som att det gör det svårare att hitta jobb...

24 aug 2022

Vad tråkigt att du inte trivs i din skola! Du borde ta upp detta med skolans kurator med detsamma. Men du kan också börja titta på möjligheten att byta skola direkt. Din studie-och yrkesvägledare i skolan ska kunna hjälpa dig med det men du kan också göra det på egen hand.

Kontakta då ansvarig för gymnasieskolan du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser. Ta också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om. Hur det blir för dig kan jag inte säga utan du måste ta reda på det genom skolan.

Det går troligen inte att du läser på distans men ta ändå upp det med din skola om du vill. Du kan även fråga om möjligheten att göra prövningar (prov) i alla de kurser du har kvar men det kan bli svårt att klara dem när du inte har gått kurserna än.