👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag inte trivs i gymnasiet?

22 aug 2022
Hej jag är 16 år och mår inte bra i gymnasiet för att jag har inga vänner eller någon som pratar med mig i skolan. Så helt enkelt så känner jag mig ensam. Detta leder till att jag vill hoppa av gymnasiet. Men vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar. För att jag har tänkt länge och har bestämt mig. Min plan är att jag vill börja övningsköra och skaffa ett jobb om dagarna som en 16 åring kan jobba med. Sen när jag fyller 18 år så vill jag ta mitt körkort och bli t.ex en brevbärare. Sen tänkte jag gå om programmet när jag är äldre och kan jobba med det jag vill i framtiden. Går detta? Hur ska jag berätta? Kommer det hjälpa att byta gymnasium?

31 aug 2022

Vad tråkigt att du inte trivs i skolan! För det första ska du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Till att börja med ska de hjälpa så att du trivs och mår bra så du kan gå kvar i din gymnasieskola och i din gymnasieklass. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola.

Att hoppa av gymnasiet kan jag verkligen inte rekommendera och speciellt inte om du gör det på grund av andra. Du har rätt att gå gymnasiet och din skola ska se till att du får hjälp om du inte trivs. Så börja med det som jag beskrivit här innan du tänker på att hoppa av. Det måste vara din sista plan och även den bör du prata igenom med din studie- och yrkesvägledare.