Vad gör jag om jag inte trivs i gymnasiet?

20 aug 2022
Hej. Jag började i gymnasiet för en vecka sen och jag vet inte hur jag ska gå till väga. Allting känns så nytt och det är ett så stort kontrast från grundskolan och sommarlovet. Det känns inte som att jag kan spendera de kommande tre åren av mitt liv i klassen och jag har inte direkt hittat några riktiga vänner. Alla andra i klassen verkar ha det så lätt att prata med folk. Jag har mått dåligt hela veckan och tankarna har funnits i mitt huvud även på fritiden. Jag är rädd att detta också kan påverka mina studier.

Jag vill att allt ska gå tillbaka till det normala, men det går ju inte. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Ska jag byta skola? Tänk om den blir ännu sämre? Skulle uppskatta hjälp.

01 sep 2022

Vad tråkigt att du inte trivs i din skola! Jag förstår att det är jobbigt när man inte känner någon än. För det första ska du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Till att börja med ska de hjälpa så att du trivs och mår bra så du kan gå kvar i din gymnasieskola och i din gymnasieklass. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola.

Men det är tidigt på terminen och det finns en stor chans att du har börjat trivas bättre än bit in. Det finns alltid andra som känner som dig och det tar tid att få nya vänner. Tänk på att det finns fler elever i skolan än de i din klass och som kanske även känner som dig att de inte hittat några riktiga vänner än.

Jag önskar dig all lycka till!/ Petra,SYV