Hur blir jag personbilsmekaniker?

19 aug 2022
Tja!
Jag har precis börjat nian. Men jag har funderingar på vilken gymnasielinje jag ska försöka uppnå.
Jag gillar att mecka med mopeder, bilar osv. Men vet inte riktigt vilken sorts skola jag ska ta för att få-
bilar med motorer och el/hybrid.

Samt vill jag bi en personbilsmekaniker

Tack!

20 aug 2022

Vad roligt att du vill bli personbilsmekaniker!

Vill du jobba som personbilsmekaniker efter gymnasiet passar det bäst att läsa fordons- och transportprogrammet med inriktning personbil på gymnasiet. Första året på fordons- och transportprogrammet är ett gemensamt och grundläggande år för alla inriktningar. Till det andra året väljer du inriktningen personbil och läser ämnen som:

• miljö, kvalitet & säkerhet
  • system, verktyg & diagnosutrustning
  • yrkesspecifika kunskaper inom personbil, som t.ex. service & underhåll, motor med utrustning, elsystem & instrument, bromssystem, hjulupphängning & styrsystem, m.m.

Du kan börja jobba som personbilsmekaniker direkt efter gymnasiet.