Spelar det någon roll vilken gymnasieskola man går?

19 aug 2022
Jag har runt 245 merit i grundskolan åk 9 och jag undrar om eftersom jag kommer inte kommer in på så många höga gymnasium i meritpoöäng vad gymnasiumet spelar för roll efter?

20 aug 2022

Det spelar ingen roll vilken skola man går på. Det är två saker som ofta är viktiga när du söker till en utbildning. En är behörigheten och an annan är meritvärdet. Behörigheten till olika utbildningar varierar så man får kolla upp den för de program eller kurser som man är intresserad av. Behörighet handlar om vilka gymnasiekurser man läst. Så länge du har läst de kurser som krävs för att få gå utbildningen så kan du söka den. När man söker till utbildningar konkurrerar man om platserna med sitt meritvärde/snittbetyg från gymnasiet men vilken skola man gått på spelar ingen roll.