Vad ska jag göra om jag inte trivs i gymnasiet?

19 aug 2022
Hej, jag började precis gymnasiet och har gått min andra dag. Jag får ont i magen och kan inte tänka på något annat än min gymnasieklass. Jag förstår att det bara har gått 2 dagar men jag klarar inte av min klass. Alla har redan gjort grupper och även om jag är med i en så känns det inte rätt. Speciellt med tanken att jag kommer gå 3 år med dem. Vad ska jag göra? Älskar skolan och lärarna men mår jätte dåligt på grund av min klass.

04 sep 2022

Vad tråkigt att du inte trivs i skolan! För det första ska du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Till att börja med ska de hjälpa så att du trivs och mår bra så du kan gå kvar i din gymnasieskola och i din gymnasieklass. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola.

Sedan så är det som sagt bara i början på terminen och det finns också andra elever i skolan förutom din klass. Det kommer att ta lite tid att hitta personer som du trivs med men så är det för alla. Så försök att hålla ut under den jobbiga tiden i början och se hur dte utvecklar sig.