Kan jag byta gymnasium?

17 aug 2022
Hej!
Jag har mitt första år på gymnasiet funderat mycket på att byta skola eftersom jag inte trivdes i den miljön som var på skolan. Jag har försökt länge att fråga runt men hittar inte många svar om hur man kan komma till väga. Under de senaste månaderna har jag även träffat en person som jag har bestämt mig för att jag vill leva med eller i närheten till. Jag bor just nu i Stockholm och hon bor i Malmö och eftersom att jag är lite äldre har vi båda kommit fram till att jag kan flytta ner till henne och gå på gymnasium i Malmö. Därför frågar jag nu om det finns en chans för mig att hitta ett boende i Malmö och gå på ett Gymnasium där för att mitt liv ska kunna blomma vidare!
Mvh/

05 sep 2022

Ja, du kan absolut byta och flytta om du vill det. För att du ska kunna byta gymnasium måste det dock finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Så steg ett är att du tar kontakt med de skolor du vill byta till och fråga om de kan ta emot dig.