Hur blir man CEO?

15 aug 2022
Hej!
Jag undrar hur man blir CEO
jag har sett att många har skrivit att det är bra att utbilda sig till en civilekonom och sedan till en CEO.
Men vad ska man ansöka till efter man blivit Civilekonom?

15 aug 2022

CEO är en förkortning som står för Chief Executive Officer. På svenska är det ungefär detsamma som Verkställande Direktör (VD). Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som CEO.

Istället är det bättre om du funderar på vilket yrke du vill ha eller vilken bransch du vill jobba inom. Sedan kan du jobba dig upp till en position som CEO under din karriär inom det yrket. Du kan såklart också starta ett eget företag där du kan vara CEO. Blir du exempelvis civilekonom börjar du jobba som civilekonom och söker senare tjänster som CEO när du har tillräckligt med erfarenhet för det.