Hur blir jag barnmorska?

14 aug 2022
Hej, jag skulle vilja bli barnmorska, vilken linje är bäst att gå på gymnasiet för att kunna läsa vidare till barnmorska? Jag skulle vilja gå vård men vad behövs läsa upp då?

15 aug 2022

Vad roligt att du vill bli barnmorska! För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet först. För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet och där krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Så det är dessa kurser som du behöver ha med i din gymnasieutbildning. Naturkunskap 2 kan bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet så Vård-och omsorgsprogrammet kan vara ett bra val. Men kolla med den skola du vill gå att du får allt du behöver. Då behöver du inte läsa på Komvux efteråt.