👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man idol i Sydkorea?

14 aug 2022
Hej jag skulle jätte gärna vilja bli idol men jag har ingen koreansk koppling och har ingen idé om hur man talar koreanska men jag undrar om man inte kan lära sig på gymnasiet i Korea?

15 aug 2022

Jag antar att du menar att du vill bli idol inom K-pop? Utan kunskaper i koreanska kan du inte gå i koreansk skola men det finns internationella skolor där som tar emot engelskspråkiga elever om du vill kolla upp den möjligheten.

Du kan fråga dem om hur deras ansökningsprocess ser ut och vilka behörighetskrav som finns. Så hör av dig direkt till de skolor du är intresserad av. Fråga också om det är möjligt att på egen hand flytta och gå i skolan.De flesta internationella skolor brukar bara vara öppna för de som flyttar till landet med sin familj.

Tänk också på att du behöver dina föräldrars medgivande, visum, att dina föräldrar troligen måste stå på kontraktet för ditt boende och att det kan bli kostsamt att betala för utbildning och andra kostnader i Sydkorea.

Du kan läsa vidare på nätet om vad som krävs för att bli idol i Sydkorea men ett grundkrav är troligen att du kan sjunga, tala viss koreanska och dansa. Det finns inte något gymnasium som gör att du kan bli idol i Sydkorea men är du intresserad av musik och inte kan flytta till Sydkorea för att gå i gymnasiet rekommenderas Estetiska programmet med musik inriktning här i Sverige.