Frågor om utbildning

10 aug 2022
Hej!
Jag ska snart nu börja i årskurs 3 och på grund av att jag har jätte svårt i matematik kunde jag inte fixa betyget i årskurs 1 alltså fick F

Jag undrar hur jag fixa det här för att jag får inte gå till sommarskola längre nu när trean är slut och om jag kan få läsa med ettorna just den ämnen är 90% oklart pga schema krock!

Jag har hört att många som pluggar nu i universitet har fått möjligheten att fixa sina matematik betyg där medans de pluggat universitet ämnen, är det här något som stämmer? Dessutom har jag själv tänkt på att plugga några månader i komvux för att fixa betyget men har hört att det är inte något bra..jag undrar varför folk säger så och om detta stämmer.

14 sep 2022

Om du menar matte 1 så kan du läsa den på Komvux efter gymnasiet om du inte skulle hinna med att fixa det under gymnasietiden. Man kan inte läsa matte 1 på universitetet eftersom man behöver matte 1 för att vara behörig till högskola.