Hur gör jag för att byta gymnasium?

03 aug 2022
Jag har sökt ett gymnasium och ska gå lantbruk. Men har ångrat mig då jag inte längre vill gå så långt bort och vill gå en annan linje, då jag vill bli saker som man behöver alla ämnen för och vill kunna bli vad jag vill vilket jag inte kan där. Men finns de möjlighet för mig att byta nu innan ja ens börjar skolan, för vill byta till typ samhälle eller kriminologi inriktningen. Och isåfall hur gör jag för att få reda på om de finns platser kvar.

20 sep 2022

Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet.

Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola. Det är under september månad som reservantaning pågår och gymnasieskolorna får reda på vilka lediga platser som finns efter gymnasievalet.