Sök utbildning 👉

Hur får man kunskap i svenska utomlands?

03 aug 2022

Min son skulle vilja läsa hela gymnasiet utomlands och vi såg ditt svar till en annan student angående detta. Vi förstår att man måste översätta betygen osv….så allt lät väldigt bra tycker vi, men det dök upp en annan fråga hos oss då.

Det är det där med svenska om man vill komma tillbaka och läsa på ett svenskt universitet. Måste man ha svenska? Det borde finnas utländska studenter som inte har svenska? Eller behövs det svenska då man är svensk medborgare?

Anledningen till frågan är att vårat första språk i familjen är engelska, då vi är en familj som bott i flera länder, men just nu bor vi i Sverige.

Tack på förhand

15 aug 2022

Ja, det krävs svenska för att läsa på ett svenskt universitet om man inte väljer ett internationellt program (det finns ganska få). Men man behöver inte ha läst svenska i gymnasieskolan för att bli behörig. Däremot måste man ha motsvarande svenska kunskaper och kunna bevisa dem genom att skriva ett prov som kallas Tisus.

Tisus är ett behörighetsgivande test i svenska för studier på universitet och högskolor i Sverige. Tisus anordnas två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Så oavsett hur man göra det är det viktigt att fortsätta skaffa sig svenska kunskaper på gymnasienivå. Man kan läsa det genom distansgymnasium (Hermods), vilket ger gymnaisebetyg i svenska. Man kan också läsa genom någon svensk förening, på egen hand eller på det sätt man vill och kan hitta i det land man bor. Sedan kan man skriva prövningar i svenska på Komvux om man vill ha betyg i kurserna eller skriva Tisus för behörighet till högskolan.