Hur funkar antagningen till gymnasiet?

02 aug 2022
Hej, jag har några frågor.

Hur ser man att man just ska gå på den skolan man kommit in på. Jag tog el programmet som första val och jag kom in men jag har inte valt nåt, betyder det att jag ska gå på den då? Och isåfall var ser man all information om när skolstarten börjar osv

Om man skulle vilja byta gymnasium för jag inte tyckte det var intressant och inte skrev in det gymnasiet på mina val förut, hur jag jag då?

20 sep 2022

Om du är antagen på ditt förstahandsval och är nöjd med det behöver du inte göra något. Du kan gå in och tacka ja i systemet, men om du inte svarar behåller du ändå platsen.

Vill du byta så kan du gå in här och läsa om hur du ska göra det: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasieprogram/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Vänligen/ Petra,SYV