Sök utbildning 👉

Hur blir jag skådespelare?

02 aug 2022
Hej!

Jag vill bli skådespelare och om jag själv får välja så vill jag hälst inte skådespela på teater, jag skulle vilja vara en skådespelare inom film/TV, och undrar vilket program som skúlle kunna passa mig!

15 aug 2022

Tack för din fråga! Jag har tyvärr inte kunnat svara tidigare på grund av semester. För att arbeta som skådespelare krävs vanligen en skådespelarutbildning från högskola vilket finns att plugga på flera olika orter i landet. För att börja studera vid skådespelarprogrammet på högskola behöver du ha grundläggande behörighet och behöver bli godkänd genom ett antagningsprov som kommer analysera din talang och förmåga. Du kan även studera till skådespelare på folkhögskolor.

Estetiska programmet med inriktning mot Teater är förberedande inför skådespelaryrket. Men det är inget krav att du måste gå det programmet. Däremot kan det vara viktigt att du då håller på med exempelvis teater på din fritid så att du är förberedd på framtida auditions och antagningsprov.