Kan jag gå natur om jag är dålig på matte?

01 aug 2022
Hej jag har valt estet till gymnasiet för att jag är orolig att jag inte skulle klara av natur, även om jag verkligen gillar no och skulle vilja bli något åt läkar hållet. Jag har A i alla no ämnen förutom ett som jag har B i, jag gillar verkligen No och skulle vilja gå natur. Fast jag har bara ett D i matte och har hyfsat svårt för det, trots att jag anstränger mig. Min fråga är då om ni tror att jag ändå hade klarat av natur? Trots mina ”bristande” kunskaper inom matte. Jag har över 300 i merit om det nu hjälper. Jag ville välja natur- estet men känner mig osäker om jag skulle klara av trycket, min matte lärare sa även att jag skulle behöva anstränga mig väldigt mycket om jag skulle gå natur, min no lärare sa dock att hon 100% tror på att jag skulle klara mig fint på natur. Tack!

20 sep 2022

Behörighetskravet för att komma in är att man ska ha godkänt i matte. Men det är vanligt att man rekommenderar att man ska vara bra i matte för att gå natur. (minst C) Natur har väldigt mycket matte och det är något du måste vara beredd på om du väljer natur.

Men är du intresserad och motiverad att studera hårt för att klara matten så är det möjligt att du ändå kan klara programmet. Det är helt upp till dig vad du vill välja. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet och se vilka kurser som ingår: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.