Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Kan jag välja Naturprogrammet?
Hej!
Jag funderar på att välja natur. Jag älskar NO ämnena . Jag tycker om skolan och att plugga. Jag har varit ganska dålig på matte de senaste åren men i år har jag pluggat mycket och jag har insett att det inte är omöjligt. Är orolig om matten kommer bli för svår på naturprogrammet. Vet inte om jag borde välja något annat program?

Det är väldigt svårt att svara på vilket program som är bäst för dig eftersom det är så individuellt. Men att vara motiverad och intresserad av det program man vill gå är en bra utgångspunkt. Visst är det bra att vara bra på matte om man ska gå natur men det är ju något som man måste öva på. Och är du beredd att göra det så skulle jag gissa att du inte behöver vara orolig. Men jag kan inte veta hur det kommer att gå får dig oavsett vad du väljer. Kanske kan du be din mattelärare om råd hur du kan förbättra dig i ämnet.

Är det mycket matte på marinbiologiinriktningen?
Hej!

Tänkte välja marinbiolog som inriktning när jag börjar gymnasiet. Måste man vara bra på matte? Har A och B i dem flesta ämnen men C i matte som jag har svårare för och inte tycker är så kul. Är matte en stor del om man väljer marin biologi?

Marinbiologi är en spetsutbildning som baseras på Naturvetenskapsprogrammet som innehåller marinbiologi, biologi, fysik, kemi och matematik. Så det blir mycket matte. Hör av dig till skolan du vill gå om du har funderingar kring det.

Kan jag gå natur om jag är dålig på matte?
Hej jag har valt estet till gymnasiet för att jag är orolig att jag inte skulle klara av natur, även om jag verkligen gillar no och skulle vilja bli något åt läkar hållet. Jag har A i alla no ämnen förutom ett som jag har B i, jag gillar verkligen No och skulle vilja gå natur. Fast jag har bara ett D i matte och har hyfsat svårt för det, trots att jag anstränger mig. Min fråga är då om ni tror att jag ändå hade klarat av natur? Trots mina ”bristande” kunskaper inom matte. Jag har över 300 i merit om det nu hjälper. Jag ville välja natur- estet men känner mig osäker om jag skulle klara av trycket, min matte lärare sa även att jag skulle behöva anstränga mig väldigt mycket om jag skulle gå natur, min no lärare sa dock att hon 100% tror på att jag skulle klara mig fint på natur. Tack!

Behörighetskravet för att komma in är att man ska ha godkänt i matte. Men det är vanligt att man rekommenderar att man ska vara bra i matte för att gå natur. (minst C) Natur har väldigt mycket matte och det är något du måste vara beredd på om du väljer natur.

Men är du intresserad och motiverad att studera hårt för att klara matten så är det möjligt att du ändå kan klara programmet. Det är helt upp till dig vad du vill välja. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet och se vilka kurser som ingår: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.

Visar 1-3 av 63 frågor
...