Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

01 aug 2022
Hej, jag skulle vilja bli inredningsarkitekt vilken linje tipsar ni om att välja inför gymnasiet ?

20 sep 2022

Vad roligt att du vill bli inredningsarkitekt! För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program.

Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera. Kanske kan det Estetiska programmet vara intressant för dig men det går lika bra med alla högskoleförberedande program.