Vad gör jag om jag bli mobbad i skolan?

27 jul 2022
Hej!

Jag har gått på en skola som under en lång tid inte funkat för mig, då jag fått stå ut med mobbning och utfrysning.
Jag trivs verkligen ej, skolan är inte bra för mitt välmående.
Vi har länge försökt få iväg mig till andra skolor. Men majoriteten säger att jag står i kö.
Jag har betygen för att gå Programmet jag går, problemet är att skolorna säger att de har fullt.
Jag söker till CA 15 skolor.

Rektorn på min nuvarande skola har varit en stor del ut av att det varit strul för mig. Hon gjorde så att jag fick vara hemma i en månad och missa en del skolarbete och gjorde inte heller något emot mobbingen.
Men jag gjorde det enda jag som första klassare kunde göra, jag bet ihop och kämpade så gott jag kunde.

Jag är extremt orolig över att jag kanske måste bita ihop 2 år till, jag går självklart hos kuratorn. Men det gör mig inte mindre utsatt eller mindre ensam på rasterna.

Denna situation påverkar mig väldigt negativt och jag är rädd, mina föräldrar har försökt hjälpa mig och syven har inte varit till någon vidare hjälp.

Vart ska jag ta mig till!?

20 sep 2022

Vad tråkigt att höra att du har det jobbigt! Du behöver fortsätta gå till din kurator, skolpsykolog eller sjuksköterska i skolan och berätta hur du mår. Då ska du få hjälp av skolans elevhälsa att ändra på din situation och hitta lösningar.

Men det är mycket viktigt att du diskuterar detta med din egen skola eftersom bara de kan hjälpa dig hitta lösningar så gör det så snart som möjligt. Sedan kan du ta kontakt med läkare och psykologer även utanför skolan eftersom det kan vara så att du behöver vara sjukskriven eller få ytterligare hjälp.

Be dina föräldrar att hjälpa till också genom att kontakta rektor och skolans huvudman (kommunen vid en kommunal skola) och kanske även skolinspektionen.