Hur blir jag lärare på folkhögskola?

26 jul 2022
Hej! Jag ska börja mitt andra år på en folkhögskola nu i augusti. Tidigare har jag två utbildningar på en annan folkhögskola, först 1,5 år till hälsoutvecklare och sedan 1 år inom konsthantverk och design. Nu har jag börjat funderat på att bli folkhögskolelärare och har funnit information om att jag behöver "konsthögskoleutbilning eller motsvarande". Även någon typ av pedagogisk utbildning krävs och jag skulle väldigt gärna få reda på mer specifikt vad jag behöver för att ha en möjlighet att få jobba som lärare, då inom keramik. Tacksam för svar.
Varma hälsningar,

02 aug 2022

Du behöver då studera på högskola  inom ett ämnesområde relevant för arbete som lärare på folkhögskola. För att planera dina lärarstudier är det bäst om du tar kontakt med den högskola där du vill studera för att få hjälp att lägga upp en plan. Folkhögskollärarexamen kan du få efter studier vid Linköpings universitet så det kan vara en god idé att kolla med dem.