Att välja gymnasium och naturbruksprogrammet

14 nov 2011
Hej! Jag ska välja gymnasie i vår och har jätte svårt att bestämma mig. Jag har alltid viljat välja att jobba med djur. Först var det delfinsköter och djurskötare sen ville jag bli veterinär men sen kom jag på att jag aldrig skulle kunna klara av att skära eller ta sprutor i djur. Sen har mitt häst intresse varit stort och jag har viljat bli egen hästföretagare, ridlärare och hästskötare den senaste tiden. Men nu har det vänt och jag tror inte jag vill bli det längre, det tar upp nästan hela fritiden och jag tror inte jag vill det, plus att det är dåligt betalt. Nu vill jag jätte gärna jobba och flytta utomlands, ialla fall resa en massa. Jag vet inte vad jag ska bli längre. Vet inte om jag väljer fel om jag eftersom jag aldrig har varit utomlands så jag kanske bara är så nyfiken på hur det är , och kanske till och med blir besviken när jag reser för jag förställt mig något annat och inser att jag skulle blivit något med djur eller bara sattsat på något vanligt och resa på fritiden. Jag gillar inte språk men ändå vill jag utomlands. Men om jag väljer djur är jag rädd att jag inte har tid att resa. För djur tar upp hela min tid och jag vill göra så mycket annat. Kanske ska jag bara ha en katt, hund och en häst hemma , eller något sånt ...

Något tips om vad jag kan bli eller välja för gymnasiet?

Vänlig om något svar för jag är förvirrad

Hej!

Det är inte konstigt att du är förvirrad av gymnasievalet, idag finns det så många valmöjligheter. Ett tips är att välja något som du är intresserad av. Är det djur så ska du välja det. Vilket gymnasieprogram du väljer spelar inte så stor roll, du kommer ändra dig tusen gånger till innan du hittar rätt. Om du väljer att studera Naturbruksprogrammet så kan du läsa till kurser så att du kan läsa vidare på universietet eller högskola, om du nu skulle vilja det i framtiden.

Jag förstår varför resa och uppleva nya saker utomlands lockar, det är naturligt. Det spelar ingen roll vad du kommer läsa på gymnasiet, du kan ALLTID åka utomlands och jobba. Du kanske till och med kan studera utomlands på universitet efter gymnasiet.

Vill du studera djur i nuläget så gör det, är du intresserad av något och brinner för det, kommer du också få bra betyg, det går liksom hand i hand.

Vill du se vilket program som skulle passa dig bäst kan du göra vårt utbildningstest, det brukar fungera!

Lycka till med ditt gymnasieval!

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se