Kan jag ta bort ett alternativ i gymnasieansökan?

17 jul 2022
Hej! Min dotter har kommit in på sitt tredjehandsval. Hon har tillräckligt med poäng för sitt andrahandsval, men har inte fått plats. Hon inser att chansen att få sitt förstahandsval är obefintliga. Hon undrar om hennes chanser ökar till sitt andrahandsval om hon stryker sitt förstahandsval, så att andrahandsvalet kommer högst upp. Stämmer det? Eller påverkar inte det hennes chanser på andrahandsvalet?

02 aug 2022

Ibland kan man stryka ett alternativ från sin ansökan. Ta kontakt med gymnasieantagningen i er kommun och fråga om det är möjligt där. Isåfall så är ju chansen att komma in på andrahandsvalet lite högre eftersom hon då inte prövas mot det första alls. Men är chansen att få förstahandsvalet obefintligt spelar det ju ingen roll om man stryker det eller inte.