Kan jag ändra i gymnasievalet?

06 jul 2022
Hej, jag sökte till några gymnasium och kom in på mitt förstahandsval men ångrar det. Vill verkligen inte gå det gymnasiet, men eftersom jag kom in där så ströks ju alla andra av mina alternativ. Finns det nåt sätt man kan ändra, eller göra nått för att komma in på mitt andrahandsval. Eller måste jag söka om nästa år?

02 aug 2022

Tack för din fråga! Jag har  tyvärr inte kunnat svara tidigare på grund av semester. Du kan inte ändra i din ansökan när ansökningsperioden är över men ibland så väljer man fel och vill byta. Det första du ska göra då är att ta kontakt med den skola du vill byta till. Du frågar då rektorn eller Studie-och yrkesvägledaren på den skolan om det finns lediga platser på programmet du vill gå istället. Om det finns det så kan dom hjälpa dig att byta.

Det är alltid lättare att byta gymnasieprogram tidigt men det går inte att göra före antagningen är över och skolan börjat.