Vad gör jag om jag ångrar mitt gymnasieval?

06 jul 2022
Hej, jag kom in på mit första hands val men tyker varkligen inte om den, jag fick reda på att det är i ett veldigt dåligt område och så är det mer en en timme bort från vart jag bor. Finns det någon set att ansöka till andra skolor som är effter mitt första hands val? eller att endra orningen på mina vall och ha den jag kom in på som reserv om jag inte kommer in någon ananstans (om det går att söka någon annnan stans)?

Hur gör jag, jag vill värkligen inte gå där.

06 jul 2022

Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola.

Du kan också kontakta din gymnasieantagning/antagningskansli för att se om du kan göra ett sent val och hur du gör det.